Nasze strony wykorzystują pliki cookies.    ROZUMIEM

Kotły grzewcze to centralne miejsca w każdej instalacji, od ich niezawodności działania zależy sprawność dostarczania ciepła do budynku, a także komfort użytkowania. Nie można zapominać, że jak każde urządzenie mechaniczne, które dodatkowo obecnie zwykle jest sterowane przez system czujników, może ulec awarii. Zobaczmy jak sobie z nimi radzić i co tak naprawdę może zepsuć się w kotle olejowym?

Awaria pierwsza — problemy z palnikiem

Dość często zgłaszanym nam jako punktom serwisującym kotły grzewcze — w tym olejowe, zajmującym się również ich naprawą są problemy z rozruchem palnika olejowego. Dokładniej chodzi o zbyt mało intensywne rozpylanie oleju opałowego. W pierwszej chwili należy w takim przypadku wykluczyć oczywistą oczywistość, czyli zanieczyszczoną dyszę układu. Nie musi być ona całkowicie zatkana, aby wzbraniała układ przed rozruchem. Nierzadko obserwujemy jej częściowe zatkania, które sprawia, że  podawane jest niewystarczająca ilość oleju.

Gdyby czyszczenie dyszy — nie pomogło, należy sprawdzić stan techniczny dyszy zawór elektromagnetyczny, a także filtry na przewodzie ssącym. Słabe podawanie oleju może być wywołane także poluzowaniem sprzęgła łączącego silnik z pompą, czy ogólną usterką pompy olejowej.

Awaria druga — złe spalanie

Drugim problemem jest ogólnie zła wydajność spalania i albo obserwowane dymienie płomienia, spowodowane jego nieregularnością pracy. Dymiący płomień zwykle wywołany jest złym wyregulowaniem ilości powietrza dolotowego do palnika, a także brudnymi filtrami, czy też problemami z ciągiem kominowym i także rozpylaniem oleju. Nieregularny płomień pojawić się może w przypadku zbyt niskiego ciśnienia oleju w pompie, częściowym zapchaniem filtra lub dyszy paliwa, a także złej jakości oleju opałowego (zbyt gęsty lub za zimny).

Trzecia awaria — zapach oleju w kotłowni

Wydawać by się mogło, że to normalne w przypadku pieca olejowego, jednak zbyt intensywna woń oleju może być przyczyną poważnych problemów jak nieszczelność przewodów paliwowych, zły poziom spalania, błędna ilość powietrza dostarczanego do układu, nieszczelność instalacji i nieprawidłowy ciąg kominowy.